GRAĐEVINARSTVO

Značajke drenaža na kolnicima

Atlantis drenažni sustavi za dugotrajnost  kolnika
Atlantisov sustav za dugotrajnost kolnika pruža idealnu horizontalnu drenažu. Zbog svog strukturnog dizajna i visoke nosivosti dozvoljena je ugradnja direktno ispod podloge slojeva kolnika.
porous_bitumen_roads2-(2).jpg


Sigurnost na cestama
Širom svijeta, stručnjaci za cestovnu sigurnost napominju da je oborinska voda na cestama ekstremno opasna i odgovorna je za mnoge fatalne nesreće. Kanali su također problem jer proizvode zagađenu i kontaminiranu vodu te prodonose urbanim poplavama..

road_accident-(1).jpg

Na cestama svake godine nastrada tisuće ljudi zbog zastarjelog i lošeg projektiranja kanala i drenaža.


road_safety1-(1).jpg

Atlantis je analizirao opasnost kolnika u Španjolskoj. Preko tisuću ljudi  strada svake godine uglavnom zbog otvorenih drenažnih sustava/kanala. Neovisne studije su pokazale da je cijena sanacije opasnih dijelova kolnika otprilike 1.000.000,00 USD po žrtvi, uz nenadoknadiva emocionalnu bol. Dodatno na te tragedije, povećava se rizik da se voda zagadi otrovnim zelenim algama i drugim vodnim parazitima i bolestima. Atlantis je surađivao sa vlastima u Španjolskoj u Valenciji i zajednički su implementirali Atlantisova rješenja.

Podzemna drenaža cestovnih kolnika i problemi sa smrzavanjem
Iznad razine podzemnih voda, voda se kapilarnim efektom uspinje prema gornjim slojevima. Upravo zbog te činjenice, kapilarno odizanje je jače ako su pore kanala uže, još više dolazi do izražaja u sitnozrnatom tlu.
 
U klimatskim zonama u kojima se javlja mraz, kapilarni efekt je od velikog utjecaja na sustave. U kolničkim konstrukcijama detalji postaju kritični zbog slojeva koji se smrzavaju. Kada je temperatura tla više dana ispod nule, voda u tlu se smrzava. Budući da je volumen leda veći od volumena vode, volumen smrznutog tla se može povećati oko 10%. Drugi, a značajniji efekt je formiranje ledenih kristala u tlu i stvaranje tzv. leća leda. U proljeće leće leda se tope, razmoče tlo, i smanjuju čvrstoću tla. To se u nas osobito vidi na cestama u Gorskom kotaru nakon zime, kada se na površini kolnika otvaraju rupe. Postavljaju se pitanja: Kako se stvaraju leće leda u tlu? Kako se voda penje blizu površine i formira leće, ako se pouzdano zna da vode tamo prije zime nije bilo? Prvo, istraživanjem smrznutog tla ustanovljeno je da se leće vrlo rijetko pojavljuju u krupnozrnatim materijalima (šljunku i pijesku), a da su brojne u prašinastim materijalima. Drugo, opaženo je i da je važna brzina smrzavanja. Kod naglih smrzavanja, a prije većih snježnih padalina, leća je bilo malo. Kod sporih ohlađivanja, leće su bile brojnije; veće su leće bile neposredno iznad razine podzemne vode, što je značilo da su prihranjivane iz bliskog izvora vode. Sam proces nastajanja leća leda je prilično kompliciran termodinamički proces i povezan je s kemizmom vode. Ipak, se može izdvojiti: da nastanu leće u tlu, trebaju biti ispunjeni sljedeći uvjeti (iz Nonveiller, 1979): 
- tlo mora biti potpuno zasićeno, a leće se formiraju u zoni kapilarnog dizanja,
- temperature moraju biti manje od nule u toj zoni, a temperaturni gradijent mali, tako da se voda usisava iz debele zone i nakuplja u leće,
- tlo mora biti sitnozrnato, a ipak dovoljno propusno da voda može migrirati (kretati se kroz pore).

Zaštitne mjere protiv stvaranja leća su:
- građevine se moraju temeljiti na većoj dubini od one do koje prodire mraz (u kontinentalnoj Hrvatskoj to je oko 80 cm),
- ispod prometnice se ugrađuje tamponski sloj od krupnozrnatog materijala koji prekida kapilarno dizanje i preporuča se ugradnja Atlantisovih drenažnih ćelija
- ugrađuje se sloj koji je toplinski izolator, i tako zadrže veće temperature u tlu ispod njega. 

Pukotine koje naknadno ostaju nakon odmrzavanja uništavaju strukturu tamponskih slojeva u kolniku i smanjuju kapacitet nosivosti samog kolnika. Zbog te činjenice bitno je ugraditi Atlantis drenažne ćelije koje su otporne na smrzavanja u liniju smrzavanja ili ugraditi antikapilarni sloj ispod same podloge. Sukladno Casagrande-u materijali koji nisu osjetljivi na mraz granulacija zrna je manja od 0.02mm. To je manje od 3% ukupne težine. Drenažne ćelije Atlantis premašuju ta očekivanja. 

road-problems1a-(2).jpg
 



Atlantis Drenažni sustav
Eliminira oštećenja uzrokovana hidrostatskim pritiskom.
Povećanje hidrostatskog pritiska ispod slojeva kolnika uzrokovanog koncentracijom viška vode, destabilizira slojeve cestovnog zastora i trenutno oštećuje kolnik. Atlantis drenažne ćelije rješavaju taj problem.

 udarna_rupa-(1).jpg

Održavanje kolnika
Održavanje kolnika uvijek je stvaralo strukturalne probleme i financijske glavobolje za inženjere u prošlosti. 

Udarna rupa
Milioni kuna su potrošeni na nove kolničke sustave u lokalnim zajednicama, državnim cestama i državnim autocestama da bi se nakon kratkog vremena ustanovile degradacije i odizanja ozrokovanja hidrostatskim pritiskom koje se najčešće nazivaju "udarne rupe".
Atlantis je razvio rješenje sa sustavom drenažnim ćelijama koji je već dokazan i testiran na glavnim cestama kao što je autoput "Princes Highway", Southerland, Australija. Atlantis drenažna ćelija je idealno rješenje za inženjere i projektante koji rade na projektiranju i održavanju kolnika.

pot_hole_solution_plan3-(1).jpg

 

Kontakt

  •  Funda d.o.o.
  • Adresa:Bana Josipa Jelačića 45
  • Grad10 290, Zaprešić
  • Tel:+385 1 33 40 340
  • E-mail:info@funda.hr
Vrh stranice